Produkcja: 1972
Premiera: 15 wrzesień 1972
Reżyseria:
Muzyka:
Obsada:
docent Adam Małecki
Marta Małecka, żona Adama
profesor
Nowicki, astmatyk leżący na jednej sali z Małeckim
Andrzej Jezierski, współpracownik Adama
lekarz
ksiądz
Zbigniew Woźniak, pacjent leżący na jednej sali z Małeckim
Staszek, pacjent leżący na jednej sali z Małeckim
pacjent leżący na jednej sali z Małeckim
były więzień obozu leżący na jednej sali z Małeckim
laborantka Gosia
lekarz - członek konsylium
siostra oddziałowa
pielęgniarka
pielęgniarka zabierająca Gosię z gabinetu; w napisach nazwisko: Szpakówna
dziennikarz przeprowadzający wywiad z Małeckim
pacjentka Antosia; nie występuje w napisach
i inni
Notatki:
"Dość długo (prawie dwa lata) nosiłem w sobie ten temat. W znacznej mierze dotyczy moich osobistych doświadczeń. Nie byłem wprawdzie dawcą nerki, ale długo leżałem w szpitalu. Nie zamierzałem jednak robić filmu środowiskowego, obyczajowego. Interesują mnie problemy psychologiczno - moralne. W życiu każdego człowieka poważna choroba stanowi zwrotny punkt, wywołuje szok emocjonalny, zmianę hierarchii wartości, postawy życiowej" - zwierzał się podczas realizacji "Ocalenia" Edward Żebrowski.
Reżyser ten, późniejszy twórca m.in. poruszającego dramatu "W biały dzień", na początku lat siedemdziesiątych znany był głównie ze współpracy z Krzysztofem Zanussim (wspólne scenariusze do "Za ścianą", "Struktury kryształu" i "Twarzą w twarz"). Trudno się zatem dziwić, że w swym wczesnym autorskim filmie nie odbiegł daleko od "zanussoidalnej" problematyki. "Ocalenie" to bowiem film kameralny, o wyraźnych ambicjach intelektualnych, a nawet moralistycznych. Podobny jest też typ głównego bohatera, uczonego błyskotliwego w pracy, za to oschłego i odpychającego w roli męża, czy w ogóle "człowieka prywatnego". Żebrowski mówi jednak także własnym głosem, zapuszcza się w obszary niemal przez Zanusssiego nie tknięte. Jednym z nich jest choroba i jej psychologiczne, a nawet filozoficzne konsekwencje.
Naukowiec w "Ocaleniu" jest biologiem. Dotknięty poważnym schorzeniem jest w pełni świadom degeneracji własnego organizmu. Doznaje nieznanego wcześniej upokorzenia. Dociera doń, że z człowieka staje się rzeczą, która właśnie się zepsuła i psuje coraz bardziej. Żebrowski pokazuje wszakże również pozytywną, twórczą rolę choroby. Szpitalne wygnanie Małeckiego, codzienna zażyłość z cierpieniem swoim i innych sprawia, że docent staje się innym człowiekiem. "Ziemia roi się od ludzi, którzy jeszcze się nie narodzili" - pisał Erich Fromm. Biolog Żebrowskiego był jednym z nich. Poznawszy kruchość i ból egzystencji paradoksalnie zrozumiał ich wartość. Stanąwszy oko w oko ze śmiercią w pełni otworzył się na życie.
IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
05.180430
(POL) polski,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz